Friday, February 6, 2009

Bintulu : Live for nothing or die for something (finale)


26 Jan :: Isnin :: Semalam, dentam dentum bunyi mercun tidak mematahkan semangat kami utk menonton Somtum sehingga habis. Hari ini, aku bgn awal. Aktiviti hari ini ialah mengusha2 alat komunikasi khas buat saudara ogent. Kami mengusha2 kedai telepon2 yang dipenuhi oleh pekerja-pekerja asing yang Indon dan Bangla yang rata-rata berpakaian ala-ala vokalis 1997! Aku sudah lupa nama tempat itu, tapi ada sugarbun berdekatan. Saudara ogent akhirnya membeli apa yang dichari dan aku terkejut bila melihat sekumpulan warga Bangla mengusha2 dan akhirnya membeli E-90!! Aku terus menyapa saudara jaha, 'tangga kau, cdak tok mbeli nokia E-90, kalah kita tuk'. Selepas berjaya membeli telefon yang diidam-idamkan saudara2 bangla itu berjabat tangan sesama sendiri! Ini betul-betul berlaku. Ucapan tahniah yang diucapkan oleh rakan-rakan kepada pembeli itu tadi mungkin.



Setelah warga-warga tersebut beredar, kami masuk pula ke kedai itu. Kerna saudara Ogent berminat dengan salah satu nombor Digi yang terdapat di kedai itu. . .aku ingin mendapatkan kepastian adakah benar mereka telah membawa pulang sebiji E-90 sebentar tadi. . .aku pun bertanya kepada amoi itu. Agak cun dan manis orangnya. Biar pun anaknya sedang membantu Ogent meregister nom. barunya. 'tokey, itu orang tadi sudah angkat E-90 ka tokei?' lalu dia menjawab. . ."owh. . .itu China punya owh, sambil tersenyum manis". . .ohhh. . .lalu kedengaran saudara Jaha berkata. . ."kali pake cdak ya nangga 3gp cerita aksi untuk menghiburkan hati yang lara di dalam ladang kali". . .kali juak. . .kami makan nasi ayam di kedai sebelah Public Bank sebelum balek ke rumah.





Petangnya, cuaca agak mendung seolah-olah tidak mengizikan kami untuk menikmati kemeriahan di water front bintulu pada petang itu. Memang tidak dapat dinafikan kemeriahannya. Banjiran manusia yang beriadah cukup menghidupkan suasana di kawasan persekitaran pemandangan yang menghala terus ke laut lepas. Ada yang memancing, ada yang menikmati angin petang, tidak lupa kepada pemain-pemain papan selaju Bintulu yang giat bersukan di situ. Beruntung sungguh pemain papan selaju di Bintulu kerana diberikan spot yang begitu menarik untuk dikerjakan. Di sini kami sekali lagi berjumpa saudara Orkane (disebut Oken). Byk juga saudara-saudara dari Bintangor yang beriadah di sini. Kami tidak lama di situ, setelah hujan mulai merenyai kawasan tersebut, kami pun blah. Sebelum menikmati makan malam, kami singgah sebentar di Sing Kwong, kerna ku ingin membeli kemeja dan juga palam utk pengecasan PSPku.


Destinasi makan malam ini :: Anjung Seri. Persekitaran yang diberikan serupa dengan Seribu Bintang, tapi kami tidak ingin lagi untuk makan di dalam langko kerna takut peristiwa malam itu berulang. Chukuplah sekali. Hidangan malam itu, nasi ayam blekpeper bagiku, saudara Jaha makan nasi goreng (rasanya) dan saudara Ogent menikmati nasi. . .(fancy gilak nama nasi itu, aku pun sudah lupa. Sambil menunggu hidangan terhidang, aku menjamu diriku dengan Bueno terlebih dahulu. Satu perkara yang aku perasan seaktu makan di Bintulu, mun nak order makan mesti cdak tok lambat amik order, membuatkan pelanggan tercangok-cangok sahaja di situ. Tidak boleh lah macam itu, nanti saudara Sugeng membuat tamparan selipar di pipi baru tahu. Tapi kami faham, orang ramai di situ. Tapi jgnlah kami diabaikan lebih 15 minit! Ini boleh mendatangkan marah!



Tiba makanan yang disajikan. Boleh tahan juga makanan di sini. Aku bagi 4/5, kurang 1 poin kerna aku muak melihat rancangan raja lawak yang terpancar melalui skrin projektor di situ. Amir (kalo aku x silap) yang diwar2kan mempunyai faktor X, tidak ubah seperti membuat lawak rombok tuo sahaja. ya dah rombok dah ya~ saudara sugent pernah merasai derita bagaimana olahnya yang teruji-uji mendapat kritikan aih..aih..rombok tua daripada Jeff! hahaha. Derita itu ditambah lagi dengan penyeksaan menunggu hidangannya pada malam tersebut. Tapak a.k.a pinggan aku dan Jaha sudah pun abis lengis dikerjain, siap menikmati kepulan Dunhill lagi. Tapi hidangan makanan belum juga sampai. Saudara Ogent memasang niat utk membuat magik ala-ala Joker dalam cerita Batman, tapi bukan menggunakan pen, tetapi garfhu. Nang luchu.


Akhirnya makanannya terhidang kemas di atas meja. Magik yang ditunggu-tunggu tidak munchul pula. Akhirnya semua tersenyum puas dan kenyang bodo macam ular sabo. Bila kenyang semua terdiam seribu bahasa. Tiada topik utk dibicarakan. Kami balek ke rumah dan melepak-lepak menonton muvie sahaja selepas itu. Aku yang bertekad utk tidak tidur sehingga ke pagi malam itu, akhirnya terbabas juga. Alu tertidur.




27 Jan :: Selasa :: Nampaknya tinggal beberapa jam lagi untuk aku dan ogent berada di Bintulu sebelum kembali ke silent hill. Pagi ini aku bgn awal. Kelihatan saudara Jaha menyediakan keropok lekor utk sarapan pagi ini. Aku rasa hendak makan maggyQ kari pagi itu. Jadi, aku menyediakan sendiri sarapan pagiku, sementara Jaha menggoreng keropok lekor di sebelah. Ogent maseh lagi dibuai mimpi. Setelah terhidang semuanya di atas meja, kami bersama2 menjamu selera pagi pada hari itu. Bila sudah kenyang, kami melepak sambil merokok pula di luar rumah. Jam 4 nanti sudah mau balik. Tapi ada satu misi lagi yang perlu diselesaikan. Belacan Bintulu.



Bila semuanya sudah siap sedia, kami ke market bintulu utk mengusha2 legenda belacan sarawak. Tiada apa-apa yang menarik. Cuma banjiran sayur-sayur, buah asam dan sebagainya. Aku membeli sebungkus belacan, manakala aku juga membeli 2 ketul belacan Ogent jadi 1 sebagai kenang-kenangan dari Bintulu. Bolehlah ku jadikan perhiasan di rumahku nanti. (nang luchu) Misi tercapai. Sebelum balik, kami sekali lagi bercadang untuk pekena Nasi Ayam Salad Uzmana yang legend. Di sini cinta ku mula berputik dengan adik manis bertudung biru di seberang kedai. Respon yang diberikan begitu baik, sehinggakan hatiku berkata 'adakah aku telah menemui chenta sejhatiku?' Oh. . .tidak nampaknya. Nampaknya kedai makan adik manis itu sudah mau tutup. Aku kechewa. Sebelum adik manis itu hilang dari pandangan mataku, dia maseh lagi sempat bertegur sapa denganku, dan aku membalasnya dengan senyuman. Kenapakah di saat-saat akhir baharulah respon sebegini yang diterima? Kenapa tidak 2-3 hari lepas? Adik manis muka bercepak, adik manis jaket jeans dan adik manis di tanjung batu. . . .semuanya tinggal kenangan~ (gambar belacan itu aku pinjam dari blogger yang ku jumpain d google, tapi iras2 macam itu belacan kami)


penulis bersama saudara jaha dan sugeng dalam gambar versi emokidz jaha.


Sebelum balik ke rumah, kami sempat melepak di pantai seketika sambil mengambil gambar kenang kenangan. Akhirnya masanya telah tiba, tepat 3.30 petang, saudara Jaha menghantar aku dan Ogent ke terminal bas angkasa lepas bintulu. Aku dan Ogent akan berangkat menaiki modul transfer chip utk ke dimensi V-intanGOR/ES/&MEN/ANG. Di dalam kereta Jaha, aku memutarkan lagu Inevitable dari Anberlin yang menusuk tembus jiwaku sepanjang berada di Bintulu. Selepas bersalam-salaman dan memberikan ucapan serba ringkas kepada saudara Jaha semoga menguatkan keazamannya sepanjang ketiadaan kami nanti, kami pun mengambil tempat di dalam MTC. Tali pinggang keselamatan telah pun terpasang. Bekalan oksigen penuh. hanya menunggu percikan api utk menghidupkan enjin yang akan menujah kami ke angkasa lepas. . . tepat jam 4 petang, selepas mendapat kebenaran berlepas dari Houston, MTC memecut laju dan memecahbelahkan awan-awan di udara meninggalkan bandar minyak dan gas asli Bintulu, jauh daripada pandangan mata kasar.



Aku dan Ogent tiba tepat di Sibu jam 7++ pm. Maka berakhirlah kesah pengembaraan 3 sahabat di Bintulu. Semoga anda semua mendapat iktibar dan pengajaran daripada kesah tauladan yang telah ku kongsikan bersama kalian. Kami bercadang untuk ke beberapa destinasi lagi. Maseh di dalam perancangan. Mungkin bersampan menyusuri sepanjang sungai rajang, atau pun, berkonvoi menunggang kuda berwarna hitam sahaja ke Kuching sambil berhenti di beberapa destinasi sepanjang perjalanan itu, untuk menungkun api memasak air, mencukur romos dan kumis, seperti watak2 koboi dalam iklan Marlboro suatu tika dahulu. Semuanya maseh dalam perancangan. Namun, apa yang paling penting, bersepakatlah dalam kesepakatan. Sekian, terima kaseh. Bintulu : Live for nothing or die for something (fin.)

15 comments:

  1. aih..aih..rombok tua daripada Jeff - jeff payau itu!

    ReplyDelete
  2. "aku tgh dgr lagu no.42 ni.. Pilu nya rasa balek umah sorang2...haha.."
    -Inevitable dari Anberlin.

    ReplyDelete
  3. Pmpuan ney tudung biru ya liq?
    selera idaman ya ka?
    k spec?

    ReplyDelete
  4. bukan. . .bukan selera idaman~ ada gik sebelah2 ya nak. . .cya lah ya~ haha

    ReplyDelete
  5. saudara 1KCL :: memang perit utk ditelan~ muka Jeff ketika mengungkapkan ayat itu maseh segar di ingatan~ sehinggakan saudara terdiam! haha

    saudara Think248 :: lagu itu memang menarik hati sungguh. bagi saya lah~

    ReplyDelete
  6. mun maok nyuroh kmk jadi wakil merisik boleh... :D

    ReplyDelete
  7. supermama, jgn tgu lagi...saudara pengarang ini memang selalu terbayang wajah gadis itu.mungkin gadis itu memakai produk de'puteh. di minta agar supermama pergi segera merisik gadis tersebut. saudara pengarang semakin anggau kian hari.mandi tak kenyang, TIDUR TAK BASAH dan BERAK SIK BASUH!

    ReplyDelete
  8. Supermama :: jgnlah begitu. . .saya ni pemalu dan pendiamm orgnya!

    1KCL :: RT.

    ReplyDelete
  9. siapa tidak tahu,
    rasa itu chuka,
    malu tanda mahu,
    diam tanda suka..

    jawab2...

    ReplyDelete
  10. hahahha. . .

    makan megi sikda kuah,
    kuah megi tek merimpah ruah,
    mun dapat nang sa bertuah,
    tapi sikda duit kelak nya madah boleh blah!
    kan itu sudah susah.

    pantun 5 kerat eyh.

    ReplyDelete
  11. datang kl tok tak 3..
    g pulooo lajuh

    ReplyDelete
  12. maseh dalam perancangan...
    saya o.k aja...
    apa kata kita ke bali beramai2...
    mahu tak?? gunalah kuasa heroes kita tuh..
    huhuhahuhahuha...

    ReplyDelete
  13. itulah
    semuanya maseh dlm perancangan.
    kertas kerja pon blom dibentangkan lagi ni.

    menarik juga idea saudari apijah itu.
    ke bali pun ok juga.
    Kalau ke Thailand boleh pekena Somtum papaya pok pok sambil menikmati keindahan tepi pantai di situ.

    ReplyDelete