Monday, March 2, 2009

Orang Terbang (satu nostalgia)


Bagi sesiapa yang masih ingat akan cerekarama ini, pasti anda masih ingat bahawa di Malaysia suatu masa dulu pernah membuat satu drama yang bertajuk ORANG TERBANG. Entri ini ditulis khas buat saudara Ogent, Think dan Saudari Marcella yang berbual panjang lebar mengenai siri ini. Marilah ku ceritakan serba sedikit apa yang masih terungkai di fikiran ku mengenai ceta ini.
Seorang budak yang terjatuh dari langit telah dijumpai oleh sepasang suami isteri di dalam hutan. Budak kecil itu semasa dijumpai masih berada di dalam kapal angkasa yang dinaikinya. Dia dibelai penuh kasih sayang dan dijaga bagai menatang minyak yang penuh oleh pasangan suami isteri tersebut. Dia membesar dan pergi ke sekolah sama seperti kanak-kanak yang lain.
Suatu hari, dia telah dibuli. Untuk mengelakkan diri daripada dipukul kaki buli tersebut dia terpaksa berlari. Tapi malang menimpanya apabila dia tiba di jalan mati dan sebatang anak sungai menjadi halangan. Menurut Ogent pula, terdapatnya jambatan di situ tapi sudah roboh. Rumahnya terletak di seberang sungai itu sahaja. Oleh kerana terdesak, dia akhirnya melompat dan seakan-akan terbang menyeberangi anak sungai tersebut. Kejadian itu telah disaksikan oleh kedua orang tuanya. Selepas menyaksikan anak yang dijaganya itu mempunyai kebolehan sedemikian, pasangan suami isteri tersebut menoleh sesama sendiri dan tersenyum seolah-olah mereka sudah mengetahui bahawa anak yang mereka jaga itu memang ada kebolehan luar biasa sedari kecil.
Bila dewasa, dia bekerja di bandar. Aku tak ingat dia kerja apa. Tapi aksi yang tidak dapat dilupakan ialah, dimana beliau yang tiba-tiba berada betul2 di tempat kejadian churi dan rompak. Oleh kerana tidak mahu identitinya terdedah beliau dengan sepantas kilat terus ke kedai kain dan mengambil kain sarung lalu menutup mukanya. Dia terbang dan terus memberkas penchuri tersebut. Kejadian tersebut telah menarik perhatian orang ramai dan ORANG TERBANG menjadi tajuk hangat di dada-dada akhbar. Bukan saja orang ramai yang tertarik dengan Orang Terbang, tetapi seorang wartawan wanita juga berusaha mendapatkan identiti orang terbang tersebut. Anda ingat siapa yang memainkan peranan sebagai Lois malaya? Tidak lain tidak bukan Datin Tiara Jacquelina! Ya. . .memang dia.



Pernah juga orang terbang ini mempunyai masalah dalaman mengenai identiti dirinya. Aku tidak ingat mengapa, tapi, satu scene ini yang boleh kira legend juak, dimana dia menenangkan dirinya dengan melepak di atas BULAN. Dengan menggunakan baju bekerja, ilek jak nya duduk2 atas bulan mengenang nasib dirinya tek. Dan scene yang terakhir aku ingat, Tiara memberitahu satu kes serius dengannya. Dan dia terus bertindak pantas menyelamatkan keadaan. Bagaimana rupa scene tersebut. Dikaca tv anda, dipertontonkan satu bentuk bumi yang bulat, kemudiannya orang terbang mengelilingi sfera tersebut berkali2. Dan cerita pun habis.

Sebenarnya memang banyak lagi siri-siri menarik yang menarik minat aku semasa kecil dulu untuk menonton drama2 di TV1. Tapi yang paling melekat dalam kepala aku ialah dua siri ini. Hati Jawa dan Berarak Memori Jingga. Hati Waja mesti anda semua tahu kisah suka duka seorang remaja dalam mendalami ilmu persilatan. Shahadan lakonan Rusdi Ramly. Sanggup tidak makan dan tidak minum, hanya melutut di depan rumah tok gurunya semata-mata ingin mendapat keampunan untuk menyertai pertandingan silat. Sompet, yang mampu meniru gerakan Tendangan Tanpa Bayang Shahadan setelah mengkaji pita video rakaman perlawanannya. Shariff (lakonan Faizal hussein). Memegang watak jahat, dan telah MENGECOP dada seorang guru (kalau aku tak silap) dengan ilmu silat terlarang. Ilmu ini juga mampu menebuk pasu dengan hanya dua jari sahaja. Liza pula anak tok guru Shahadan. Kira suka sama suka lah Liza ngn Shahadan tk.


Berarak Memori Jingga pula mengisahkan Mahmud seorang penggila badminton. Dalam episod pertama siri ini, aku masih ingat dalam satu scene Mahmud membetulkan arial di atas atap rumahnya semata-mata hendak menyaksikan dengan lebih jelas siaran langsung piala thomas yang dimenangi malaysia waktu itu. Tapi nasib malang menimpa Mahmud. Suatu hari semasa hendak pulang ke sekolah (kalau aku x silap) dia ternampak satu kejadian kebakaran. Oleh kerana berhati mulia, dia membantu menyelamatkan seorang mangsa di dalam rumah tersebut, malang tidak berbau, dia tidak sempat keluar setelah menyelamatkan individu terbabit. Hasilnya dia ditimpa atap dan kayu2 yang membahang panasnya. Dia tidak dapat berjalan dan terpaksa menggunakkan kerusi roda sepanjang hayatnya. Fuh, sangat panjang jika ku ceritakan. Tapi Berarak Memori Jingga merupakan tajuk salah satu hasil seni yang Mahmud lukis. Kalu aku sik salah ingat lah.

p/s : : Wah, aku nak molah pendek. Alu melelat cetaku tek. hahaha. Aku ingat da cgek ceta ya, tapi nak aku ingat 'KEDAI BUAH-BUAHAN JOHAN' jak.

23 comments:

  1. aha. hati waja ya ku nang x penah ketinggalan dolok. nongkrong bersama ngan ayah bonda adik kakak suma. nang sak ati lah ku ngan watak shariff ya dolok kohhh. hahahaha

    ReplyDelete
  2. berchepak dada guru silatnya di CHOP oleh shariff...

    ingat kah anda, ketika sharif berlatih, dalam sesi memanaskan badan...beliau membuat split!...tapi kantoi kaki palsu...hahaha.saya mbiak kecik pun boleh tahu hal ini ketika itu lalu ketawa sorang2

    ReplyDelete
  3. ada urg terbangkah?? kekekeke.. di bintangor ada??

    ReplyDelete
  4. ada. adik jack cangkul. cucu kepada ninggal hj sekawi. beliau selalu menghabiskan masa di menara berkembar memerhatikan taku2 da jenayah yang berlaku di bintangor.beliau juga digelar "nightman" berikutan watak nightman yang emmpunyai mata yang sama seperti beliau.sekali lagi.mulut biso atau dlm english m.bison

    ReplyDelete
  5. aku suka tgk hati waja walo silat dia ala2 kung fu tp lagi best cita silat RTM, lupa plak namanya. Di layan..

    ReplyDelete
  6. masuk la sekali cherita CHEMPIANG lakonan sabri yunus dan BENDUL a.k.a MR.BEAN M'sia!!
    itu pun pemes dulu2 bah..

    ReplyDelete
  7. hani: yalah tek, suma urang sak ati ngan shariff. nang menjadi nar lakonan nya ya..sesuai ditonton sambil makan goreng pisang cecah susu di kala senja melabuhkan tirainya~

    1kcl: hahaha. mungkin mereka meniru filem 'apa tengok2, tak pernah tengok lobak'. stunt yang digunakan dalam cerita ini pun lemak. Tau saja shahadan tu rambut pendek, tapi bila berlawan kembang rambut belakang. Mesti fesyen M rambut itu.

    onggon: kenak byk urang sik tauk ceta tk owh..hahaha..di bintangor sik, 1kcl ja tau kali.

    shitsurei: memang dulu banyak ceta2 best. mungkin sebab dulu tiadanya piring astro seperti sekarang. pendekar kundur dalam legenda.

    think: Chempiang dan Bendul. satu siri yang chukup lemak. Nanti saya letakkan juga cerita RUMAH KEDAI ok? sesuai ditonton semasa bulan Ramadhan~ nostalgia lagi~

    ReplyDelete
  8. baru kupaham kenapa aku tak ingat semua cerita2 tv pada masa itu kerana aku sibuk bersekolah asrama di sm sains kuching.. (=_=) then, bila balik rumah ujung minggu, aku suka main game pc (prehistoric, bubble bobble, super mario, pinball..dsb) aku adalah nerd rupanya!!

    ReplyDelete
  9. rupa2nya kamu baru tahu yg kamu adalah nerd ya?
    memang pendek umor lagi lah itu.

    ReplyDelete
  10. iyalah encik Think, badan saya juga pendek <-SUSAH NAK CAKAP :-(

    btw, terima kasih banyak buat encik cursive kerana telah menulis banyak ceritera yang pernah ada suatu masa dahulu. masalahnya, saya cuma imagine 'encik cursive sendiri melakonkan watak terbut'. best jugak ehhs. :p :p disamping gayanya marah2 time manutd main.

    ReplyDelete
  11. marcella: sama2. saya nak cerita ckit, semasa di tingkatan 1 aku cermin mataku berbingkai besar. bukan bingkai stael2 masa kini. sukar utk ku jelaskan. Ini kerana semasa milih bingkai itu, munchul wajah Skinner yang femes dalam siri pencharian alien X-Files suatu tika dahulu. adakah aku seorang NERD? tapi, aku masih mampu bercampur gaul dengan rakan2 ku yang selamba taik isap gam di dalam kelas! hahaha

    think: saya tak tahu pun yang semalam adalah hari ini. dan esok adalah semalam.

    ReplyDelete
  12. penggunaan cermin mata berbingkai besar telah menjadi trend kini, mungkin dipofularkan oleh anak encik Hilton, iaitu Paris Hilton. Syabas! Kamu adalah antara orang terawal yang menggunakan cermin mata sedemikian!

    *em, mata saya juga rabun..tidakkah kamu tahu? jika memandu di petang @ malam hari & menuntun tv, harus saya gunakan cermin mata. lain kali saya akan ngeso picha saya dengan cermin mata, OK! NERD --> \m/

    ReplyDelete
  13. CLARK KENT JUGA MENGGUNAKAN CHERMIN MATA - SUPARMAN HOLIWUD

    ReplyDelete
  14. cermin mata adalah untuk membantu masalah kesihatan (mata).bukan untuk stayel2.

    ReplyDelete
  15. SETUJU!
    kalau di jabatan aku, siap boleh claim $1000! lagi tu... kotan nak stayel! padahal rabun buatan!

    ReplyDelete
  16. marcella: saya rasa rata-rata urang amelica buta wajah kerna sepasang spek mata berbingkai mampu menutup wajah seorang superhero~

    1kcl: aku pernah tertipu bila melihat seseorang lagu ku ungkapkan kalimah ini 'spek bingkai untuk meningkatkan saham'.

    think: adakah anda terdiri daripada golongan tersebut? haha

    ReplyDelete
  17. Referring to my newly posted blog, the six friends i tagged to complete the challenge is (Eddie, Cursive, Ogent, Ja'a, Apijah and Papa) WALAUPUN SUDAH KENAK. JUST GO TO THE NEXT PICTURE YANG PREVIOUSLY KITAK ORANG DAH ELABORATE. FAHAM SIK JA'A. JA'A SELALU BLUR. AIH! Sempat nganok org nak.

    ReplyDelete
  18. nampaknya ada misi lagi saya selepas ini. . . baiklah!

    ReplyDelete
  19. saya tidak termasuk dalam golongan begitu la en.cursive, nanti tuhan bagi buta terus baru tau, padam terus muka, biar x bermuka...hahah!

    ReplyDelete
  20. susahlah bercermin mata..
    taklata hujan, pasti air hujan malakat pada 'screen' / monitor kecil kami (=_=)
    kalo nak makan masakan panas, pasti berwap!
    sesungguhnya, kami insan yang tabah & cekal menangani dugaan hidup! <--over positif. XD

    ReplyDelete
  21. hahaa..masihku ingat drama HATI WAJA itu. Menjadi tontonan wajib suatu tika dulu. huhuu..

    ReplyDelete
  22. think: hahaha...lemeakkk~

    marcella: betul itu. memang susah orang mata 4 ni. tapi seperti awak cakap, kita memang tabah dan cekal orangnya! haha

    shah: hahaha...org sezaman kita tok nang sik miss nangga ceta tk...

    ReplyDelete